Jak sobie radzić, gdy ciągle jesteś zmęczona?

Jak sobie radzić, gdy ciągle jesteś zmęczona?

2 maja 2022 0 przez sex Masterka

Być może pijesz za dużo kawy albo nie tolerujesz glutenu. A może powód jest jeszcze inny… Sprawdź, co ma wpływ na twoje samopoczucie.

ZADBAJ O HIGIENĘ SNU

Po 45. rż. przez spadek melatoniny i hormonów płciowych (u kobiet głównie estrogenów), a także DHEA — prekursora żeńskich i męskich hormonów płciowych), czujesz się zmęczona, rozkojarzona, nie masz ochoty na seks i cierpisz na bezsenność!

U osób dojrzałych sen powinien trwać 6-7 godzin. Ważne, by zasypiać i wstawać o tej samej porze i wyeliminować z sypialni niebieskie światło, które obniża wydzielanie melatoniny. Bezsenność spowoduje zmęczenie i rozdrażnienie.

ZMIEŃ DIETĘ

Niezdrowa dieta może powodować ciągłą apatię i ospałość. Dlatego, jeśli chcesz uniknąć nagłych spadków energii, ogranicz produkty, które mają wysoki indeks glikemiczny: słodycze, ciastka, wyroby cukiernicze, białe pieczywo i makarony. Włącz do diety produkty pełnoziarniste, pestki (zwłaszcza dyni), orzechy oraz ryby, warzywa: marchew surową, paprykę, brokuły i kiszonki.

Jeśli po obiedzie masz ochotę na drzemkę, może sięgasz po produkty, których twój organizm nie toleruje (gluten, drożdże, jajko, skorupiaki, mleko krowie, orzechy). Aby to sprawdzić, zrób test określający poziom przeciwciał IgG w reakcji na konkretne pokarmy. Możesz też spróbować samodzielnie odstawić podejrzane produkty (minimum na 3 miesiące) i obserwować organizm.

PIJ MNIEJ KAWY W CIĄGU DNIA

Powszechnie wiadomo, że filiżanka kawy to sprawdzony sposób na dodanie sobie energii. Okazuje się jednak, że im częściej pijemy kawę, tym więcej uwalniamy do krwi adenozyny — neuroprzekaźnika, który powoduje senność. Dlatego zamiast czwartego espresso wybierz filiżankę zielonej herbaty, która nie spowoduje nagłych spadków energii w ciągu dnia.

Jeśli po pierwszą kawę sięgasz już kilka minut po przebudzeniu, popełniasz błąd, bo poziom nie kortyzolu — hormonu odpowiadającego za pobudzenie — tak najwyższy jest rano. Dlatego wypij lepiej wypij małą czarną po godz. 10.00. Z kolei ostatnią kawę ij później niż o godz. 16.00, bo organizm potrzebuje ok. 6 godzin, by przed snem pozbyć się kofeiny.

BADAJ HORMONY

Oznaką chorej tarczycy, poza apatią i szybkim męczeniem się, jest nadmierne tycie (bez zmiany diety) i wypadanie włosów. Odpowiada za to zazwyczaj niedoczynność na tle przewlekłego zapalenia tarczycy, czyli choroby Hashimoto. 4, Na samopoczucie wpływa też postępujący od ok. 35-40. roku życia niedobór DHEA – prohormonu, który odpowiada za dobry nastrój, zmniejsza ryzyko depresji, polepsza jakość snu. DHEA wpływa na pamięć i koncentrację. Z niego wytwarzane są hormony płciowe estrogeny i androgeny). Dlatego warto rozważyć uzupełnianie jego niedoborów w organizmie.

KONTROLUJ MORFOLOGIĘ

Senność i apatia to częste objawy niedokrwistości, która wynika z niedoborów żelaza. Panie, które cierpią na anemię, bywają blade, mają zawroty głowy, skarżą się na kłopoty ze skupieniem i koncentracją. Jeśli zauważysz u siebie takie objawy, idź do lekarza rodzinnego, który zleci morfologię i jeśli masz niedobory żelaza, zaleci jego suplementację w tabletkach lub zastrzykach. Jedz też nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa liściaste, soję i jajka.

Jeśli skończyłaś 45 lat, możesz też regularnie przyjmować preparat z dehydroepiandrosteronem, który korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację, zmniejsza uczucie nadmiernego zmęczenia.